internationaal verhuizenHet lijkt een cliché maar is echt een feit: voor een verhuizing moet énorm veel geregeld worden. Op alle gebieden. Gelukkig weet je meestal minimaal één maand van tevoren dat je gaat verhuizen en is er dus nog tijd om over deze zaken na te denken en ze te regelen. Op internet zijn veel checklists die je goed kan gebruiken om te kijken of je overal aan gedacht hebt. Een handige, uitgebreide checklist vindt je op deze website. Ook de Vereniging Eigen Huis heeft een handige lijst gemaakt. Toch is het vaak het makkelijkst je eigen checklist te maken die helemaal is afgestemd op je eigen situatie. Hieronder daarom wat zaken die je hierbij zeker niet moet vergeten.

Adreswijzigingen

Eén van de belangrijkste zaken die natuurlijk moeten gebeuren is het doorgeven van je adreswijziging aan, tsja, aan eigenlijk iedereen en alle instanties waar je mee te maken hebt. Zodra je weet dat je gaat verhuizen is het handig een lijstje bij te gaan houden van welke instanties en personen je post krijgt. Tegenwoordig kun je bij vrijwel alle instanties adreswijzigingen gewoon online doorgeven. Dat scheelt veel papierwerk. Voor familie en vrienden is een verhuisbericht, per post of e-mail handig. Vergeet in ieder geval niet om de verhuisdatum door te geven, zodat niet allerlei post die je op je oude adres nog nodig hebt al naar je nieuwe adres wordt gestuurd. En vergeet niet je adreswijziging door te geven bij bijvoorbeeld je werkgever, scholen van je kinderen en sportverenigingen. Op het moment dat je verhuisd bent, schrijf je je bij het gemeente- of stadhuis van je nieuwe woonplaats in. Daardoor wordt je op je oude adres automatisch uitgeschreven. Tevens wordt je adres hierdoor bij overheidsinstanties zoals de Belastingdienst automatisch gewijzigd.

Checklist verhuizing

checklijst verhuizenZodra je weet dat je gaat verhuizen, is het verstandig te beginnen met inpakken en uitzoeken (en weggooien!). Alles wat je nu al inpakt en uitzoekt hoeft straks in de hectische dagen voor de verhuizing niet meer te gebeuren. Dus pak alles in wat je niet direct nodig hebt. Ook bijvoorbeeld kleding kan al heel goed van tevoren worden ingepakt, zolang je maar voldoende kleding voor een aantal dagen apart houdt. Schrijf daarbij op de dozen naar welke kamer de betreffende doos moet, zo voorkom je dat alle dozen in de woonkamer belanden. Regel opvang voor eventuele kinderen en huisdieren tijdens de verhuisdag. Zorg voor hulptroepen, in het oude én nieuwe huis rondom de verhuizing. Zorg dat er vervoer is. Handig: pak een tasje in met alle belangrijke papieren en kostbaarheden (paspoorten, sieraden e.d.) en laat dat tasje achter bij een vertrouwd iemand tot na de verhuizing. Zo weet je zeker dat die belangrijke zaken niet per ongeluk (of expres…) kwijtraken tijdens alle drukte.